Klimatpåverkan från mathandel på nätet
Vad är bäst för klimatet? Är det att handla mat på nätet och få det hemkört med en lastbil eller är det bättre att ta den egna bilen till affären? Utifrån privatpersoners preferenser och dagens hemkörningsrutter kommer vi kunna ge en nulägesbild av klimatpåverkan från Hemköps och Willys kunder. Vi kommer också att se vilka faktorer som är viktigast att påverka för att minska klimatpåverkan från e-handeln.
Projektets syfte är att öka kunskapen om hur den totala klimatpåverkan, energianvändningen och transportarbetet från person- och distributionstransporter av varor från butiker och logistikhubbar till hemmet. Projektet fokuserar speciellt på klimateffekterna från kunders inköpsresor och sista kilometern-transporter till bostäder samt kommer att bidra med ett kunskapsunderlag som stödjer genomförande av miljöförbättrande åtgärder kopplat till transporter av dagligvaror till bostäder.
Lösningar och åtgärdsprogram som ska bidrar till mera hållbara transporter av dagligvaror
Projektet genomförs med hjälp ett större randomiserat beslutexperiment till Hemköps och Willys kunder i Stockholm samt Göteborg samt med hjälp av miljöanalys av transportdata från Axfoods distributionstrafik.
Resultaten från projektet ska förutom att ge stöd till Axfood, och i förlängningen hela dagligvarubranschen, även ge förslag på lösningar och åtgärdsprogram som bidrar till mera hållbara transporter av dagligvaror.
Projektfakta
- Projektnamn: Klimatpåverkan från mathandel på nätet
- Budget: 1,2 MSEK
- Finansiärer: Axfood, SIVL (Stiftelsen Institutet för Vatten- och Luftvårdsforskning)
- Period: 2022 - 2024