Nytt projekt ska ta fram pålitliga emissionsfaktorer för NOx-utsläpp från fartyg
Mätningar av kväveoxider (NOx) från fartyg påvisar avsevärt högre nivåer än vad som anges av fartygsmotorernas klassificeringssystem. Projektet, NOx-emissioner från sjöfarten i verklig drift syftar till att ta fram mer realistiska utsläppsnivåer och analysera de ekonomiska och miljömässiga konsekvenserna av att fartyg släpper ut mer än förväntat.
Fartygsmotorer delas in i ett Tier-system från I till III, där Tier I-motorer har de högsta och Tier III-motorer de lägsta NOx-utsläppen. Mätningar på Tier II-fartyg kan dock visa högre utsläpp än både Tier I-fartyg och icke-reglerade fartyg under verklig drift. Samtidigt har mätningar på Tier III-fartyg ofta visat höga emissioner, vilket indikerar att reningsutrustningen inte alltid används som avsett.
Projektet syftar till att utveckla metoder för att beräkna de verkliga NOx-emissionerna för individuella fartyg. Det ska även bidra till utvecklingen av regelverket för sjöfartens NOx-utsläpp samt rutiner för hantering av efterbehandlingsteknik. På sikt syftar projektet till att minska NOx negativa påverkan på hälsa och miljö.
Projektet utförs i samarbete med Marine Benchmark, som vidareutvecklar sin AIS-modell för beräkning av NOx-utsläpp, och Chalmers, som ansvarar för emissionsmätningar och datainsamling. IVL:s fokus i projektet är att utvärdera miljöpåverkan som uppstår från att utsläppen överstiger Tier-nivåerna, samt de externa kostnader som tillkommer på grund av detta. Kostnaderna för att minska utsläppen till de faktiska Tier-nivåerna kommer också att analyseras.
Projektfakta
- NOx-emissioner från sjöfarten i verklig drift
- Budget: 4 020 000 kr
- Finansiär: Trafikverket, SIVL
- Samarbetspartner: Marine Benchmark, Chalmers, IVL
- Period: 2024 - 2026