I franska Pyrenéerna ligger det massabruk som ingår i projektet.

Nyhet 2019-10-30

Pappersindustrins restprodukter blir bränsle

Genom att ta tillvara på restprodukter från pappers- och massaindustrin ska EU-projektet Pulp and Fuel tillverka biodiesel till en låg kostnad. Detta görs genom förgasning och Fischer-Tropsch-syntes. I anläggningar i Grenoble, Piteå och Trondheim är testerna med den nya tekniken nu igång.

– Genom att utnyttja synergier mellan våt och torr förgasning vill vi utveckla en billig och enkel process för att producera biodiesel från restprodukter, säger Sofia Klugman, projektledare på IVL Svenska Miljöinstitutet.

Att få fram nya biodrivmedel producerade från icke-fossila råvaror är en viktig del i att minska transportsektorns klimatutsläpp. I dagsläget står förnybara bränslen bara för fem procent av bränsleförbrukning i EU men målet är att de ska stå för minst 32 procent år 2030.

– För att nå transportsektorns mål om minskade klimatutsläpp behövs en kombination av olika lösningar. Elektrifiering av vägtransporter passar särskilt bra för lättare transporter, medan tyngre fordon kräver någon form av biodrivmedel för att ersätta de fossila drivmedlen. Fördelarna med biodiesel är att det rent kemiskt kan ersätta vanlig fossil diesel. Det kommer inte krävas några nya bilar, motorer eller tankstationer. Skillnaden är att den är från förnybart ursprung, säger Sofia Klugman.

Tanken är att det nya biodrivmedlet ska utvinnas ur restprodukter från framställningen av pappersmassa. Det finns i dagsläget flera processer för att förädla torra restprodukter från pappers- och massaindustrin, men det är en större teknisk utmaning att förädla våta restprodukter. Generellt sett är det både energikrävande och dyrt, bland annat på grund av att den våta restprodukten ska torkas. I projektet tittar man därför på hur man kan utnyttja synergier mellan våt och torr förgasning. Istället för att torka våta restflöden som svartlut och slam, används superkritisk vattenförgasning. Det görs i testanläggningen i Grenoble i Frankrike. Torra restflöden, framförallt bark, testas att förgasas i Piteå. Fischer-Tropsch-syntesen utvecklas sedan i Trondheim i Norge.

I projektet deltar ett franskt pappersmassabruk som precis som många andra massabruk har en flaskhals för ökad produktion i begränsad kapacitet i sodapannan där man bränner svartlut. Genom att använda ett delflöde av svartluten till drivmedelsproduktion, kan bruket öka sin massaproduktion utan att behöva investera i ny sodapanna. En viktig aspekt för projektet att studera, är hur kemikalieåtervinningen ska ske kopplat till förgasningsprocessen istället för förbränning i sodapannan. IVL:s roll är att ta fram rekommendationer för vattenrening i anslutning till förgasningen. IVL kommer även att göra miljövärdering och ekonomisk värdering av det bränsle som produceras.

– Det här är en pusselbit av många som behövs för fossilfria transporter. Det som är viktigt i projektet är också utbytet mellan de olika länderna som deltar, att vi kan dra nytta av varandras expertis och på det sättet snabbare hitta lösningar på de utmaningar som finns, säger Sofia Klugman.

Läs mer om projektet Pulp and Paper Industry Wastes to Fuel

Vid frågor kontakta:
Sofia Klugman, sofia.klugman@ivl.se, tel. 010-788 67 17