debatt | 2017-10-06
Vi behöver veta mer om konsumenternas beteenden för att kunna minska matsvinnet
Trots att fler i dag vet att det går utmärkt att äta mat även när bäst före-datumet har passerat uppger allt fler att de inte gör det. Hur går det ihop? För att ta reda på varför det slängs mat i hushållen räcker inte attitydundersökningar. Ska vi med precision och effektivitet kunna minska matsvinnet i hushållen krävs konsument- och beteendeforskning.
I en debattartikel, publicerad i ICA Nyheter, oktober 2017, skriver Anna Lilja, Konsumentföreningen Stockholm och Åsa Stenmarck, IVL Svenska Miljöinstitutet, om vikten av att veta mer om konsumenternas beteenden för att kunna minska matsvinnet. Läs debattartikeln här.
Nyheter
-
2022-05-19 | nyhetPlanprocessen kan användas för att driva på klimatomställningen
-
2022-05-18 | pressmeddelandeKlimaträttsutredningen: Infrastrukturplanering behöver utgå från ett minskat trafikarbete
-
2022-05-17 | pressmeddelandeSäkrare återvinning av plast från sjukvården
-
2022-05-16 | pressmeddelandeNy metod mäter skogsbrukets påverkan på biologisk mångfald
-
2022-05-12 | nyhetRegeringen tillsätter utredning om näringslivets gröna omställning
Prenumerera på våra nyhetsbrev