debatt | 2017-10-06

Vi behöver veta mer om konsumenternas beteenden för att kunna minska matsvinnet

Trots att fler i dag vet att det går utmärkt att äta mat även när bäst före-datumet har passerat uppger allt fler att de inte gör det. Hur går det ihop? För att ta reda på varför det slängs mat i hushållen räcker inte attitydundersökningar. Ska vi med precision och effektivitet kunna minska matsvinnet i hushållen krävs konsument- och beteendeforskning.

I en debattartikel, publicerad i ICA Nyheter, oktober 2017, skriver Anna Lilja, Konsumentföreningen Stockholm och Åsa Stenmarck, IVL Svenska Miljöinstitutet, om vikten av att veta mer om konsumenternas beteenden för att kunna minska matsvinnet. Läs debattartikeln här.  

Sidan senast ändrad: 2020-10-23

IVL Svenska Miljöinstitutet

Om oss

IVL Svenska Miljöinstitutet är ett oberoende forskningsinstitut med Sveriges bredaste miljöprofil.

Tillsammans med näringsliv, myndigheter och forskningsvärlden driver vi på omställningen till det hållbara samhället – från vetenskap till verklighet.

Följ oss

Ikon med LikedIn
Ikon med twitter
Ikon med facebook

Karriär

© 2022 IVL Svenska Miljöinstitutet AB | Om Cookies | Hantering av personuppgifter

Ikon med kryss
Till toppen