1. Startsida
  2. Nyheter
en brygga med mätutrustning

Nyheter

På denna sida följer du utvecklingen i projektet InciteShip. Vi lägger löpande upp nyheter och uppdateringar.

2025-04-22: Den planerade mätplatsen utanför Göteborg i vårsol

Under våren har vi gjort två fältbesök till den planerade mätplatsen utanför Göteborg. Syftet har varit att samla in grundläggande information inför mätningarna och den kommande sjösättningen av mätsystemet.

Med hjälp av Njord Survey Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster. har vi kunnat ta oss ut till området norr om Galterö för att undersöka förhållandena på plats vid två tillfällen. Vi har bland annat kunnat mäta hur ljudhastigheten varierar med djupet på platsen vilket påverkar hur undervattensbuller sprids under ytan.

Ett stort tack till Anders Wikmar, Moje Holmén och Joakim Nilsson för tryggt genomförda turer!

Graf som visar ljudhastighet (m/s) i vatten som funktion av djup (m) med flera profiler. En av profilerna är markerad i blått

Under våren har vi, med hjälp av Njord Survey kunnat ta oss ut till den planerade mätpositionen utanför Göteborg för att undersöka platsens förutsättningar. Vid två tillfällen har vi haft möjlighet att mäta ljushastighetsprofilen i vattnet och observera passerande fartyg på nära håll med både solsken och saltstänk som bonus. Ett stort tack till Anders, Moje och Joakim på Njord Survey!

2025-04-11: Konferensen Tillsammans för Öresund!

Den 9 april deltog FOI-forskaren Mathias Andersson på en konferens i Helsingborg där han höll en presentation om fartygsbuller och dess påverkan på det marina livet. Frågan är särskilt aktuell runt Öresund på grund av den intensiva kommersiella sjöfarten i området.

InciteShips arbete med att mäta och utveckla incitament för att minska undervattensbuller väckte också stort intresse bland deltagarna. Konferensen arrangerades av Öresundssamarbetet, ett nätverk där kommuner och myndigheter från både svenska och danska sidan samverkar kring gemensamma utmaningar i regionen. Läs mer om konferensen här Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster..

2025-04-04: Sjöförsök med mätbojar i Stockholms skärgård

Under en vecka i början av april genomfördes ett viktigt sjöförsök i Stockholms södra skärgård. Forskare från IVL, FOI och SMHI, som tillsammans utvecklar InciteShips mätsystem, arbetade på plats för att testa systemen inför den kommande mätperioden i sommar. Bojarna sjösattes utan problem och mätsystemen fungerade i stort sett som de skulle.

Under veckan testades bland annat dataöverföring till land, insamling av ljuddata under olika förhållanden och inspelningar av fartygspassager, där en av FOIs båtar körde förbi hydrofonerna på olika avstånd.

SMHI har tagit fram en särskild tyst förtöjningslösning anpassad för undervattensakustiska mätningar, och IVL och FOI fick en genomgång av hur den fungerar och ska användas i praktiken.

Sjöförsöken är både en milstolpe för projektet och ett steg på vägen i arbetet med att ta fram resurseffektiva mätningar av undervattensbuller från fartyg.

Gul boj utrustad med solpanel och mätutrustning flytande i lugnt kustvatten. Används för miljöövervakning till havs

En av mätbojarna som nyligen sjöstats för att testa systemet. Systemet strömförsörjs av två solpaneler och har batterier nere i bojen. Den vita pinnen är en AIS antenn och den vita rektangulära burken är 4G-modemet för landkommunikation.

Marin utrustning ombord på en båt, inklusive bojar, linor och kablar i olika färger, för användning vid mätningar och provtagning i vattenmiljö.

Det krävs mycket utrustning för att förtöja mätsystemet så att det sitter fast på sin position och spelar in det fartygbuller som projektet behöver. Till vänster syns den orangea 500 meter långa hydrofonkabeln. Blå och svarta rep, bojar och vikter är delar av förtöjningen.

2024-12-03: Tidiga julklappar till InciteShip

Julen kom tidigt i år för InciteShip! Våra bojskrov har äntligen anlänt till FOI och nu börjar det spännande arbetet med att anpassa och utrusta dem. En av alla kritiska delar som ska monteras är den vattentäta låda som tillverkas på plats i FOIs verkstad och som kommer skydda elektroniken från fukt och andra påfrestningar som bojarna kommer utsättas för under mätperioderna. Att bojskroven är på plats innebär ett konkret steg framåt för projektet och vi ser fram emot vårvintern 2025 då mätsystemen ska testas i fält.

Två stora gula bojar placerade på träpallar i en inomhusverkstad. Bojarna har en metallisk struktur upptill med kryssformade toppar och är försedda med rep. Bakgrunden visar verkstadsutrustning, inklusive en blå anslagstavla, ventilation och eluttag.
 Två stora föremål inslagna i svart plast står på träpallar inuti en lastbil. Framför pallen till vänster står en röd palllyftare. Plastomslagen har etiketter och märken fastsatta på sig, och utrymmet runt föremålen är tomt med vita väggar i lastutrymmet.

2024-10-30: Bioakustikdagen 2024

InciteShips forskare Anna-Sara Krång medverkade vid en workshop under Bioacoustics Day 2024 i Nederländerna, som medlem i det europeiska Interreg Nordsjöprojektet DEMASK. En del av projektet handlar om att utvärdera påverkan av undervattensbuller på marina organismer i Nordsjön baserat på modellerade ljudnivåer vid olika policy-scenarier. Anna-Sara presenterade arbetet hon leder inom DEMASK med att utvärdera påverkan på ryggrasdlösa djur och det poängsystem som projektet utvecklat för att bedöma vilka arter som är mest känsliga för miljöpåverkan av undervattensbuller.

Syftet är att ta fram så kallade indikatorarter inom flera djurgrupper, som ska användas för riskbedömning. De efterföljande diskussionerna handlade bland annat om att, utöver direkt bullerkänslighet, även inkludera faktorer som utvärderar arternas generella känslighet och påverkan på populationsnivå.

En rapport som presenterar val av indikatorarter och metodiken bakom förväntas levereras i januari 2025. Det incitamentssystem som vi utvecklar i InciteShip kommer ha stor användning av resultaten och det arbete som ha gjorts inom DEMASK.

En kvinna står och presenterar framför en projektionsduk. Bilden visar ett diagram och en text med titeln "HEARING Invertebrates." Diagrammet innehåller en Venn-diagram med blå och gröna cirklar som visar olika organ för ljuddetektion. Texten till höger diskuterar kunskapsluckor om ryggradslösa djurs förmåga att uppfatta ljud. Nedanför texten finns en illustration med två krabbor och vågor som representerar ljud- och markvibrationer.

Fotograf: Merel den Held

2024-10-28: Elektronikutveckling

Arbetet med InciteShips avancerade mätsystem är i full gång!

De externa delarna som hydrofoner, batterier, ljudhastighetsmätare och solpaneler ska styras av en skyddad elektronikdel med en mikroprocessor och flera små komponenter som måste kommunicera sömlöst med varandra. Just nu är vi inne i en fokuserad programmeringsfas med tester och finjusteringar – ett förstoringsglas står högt upp på inköpslistan!

Oscilloskop och elektronikkretsar med kablar och komponenter på ett arbetsbord under pågående tester och programmering för InciteShips mätsystem.

2024-09-25: Webinarium om standardisering

InciteShips forskare Carl Andersson deltog i ett webinarium som arrangerades av det europeiska forskningsprojektet Saturn på temat standardisering inom undervattensakustik.

Vi strävar efter att arbetet inom InciteShip och resultaten av vårt projekt kommer att kunna bidra till utvecklingen av en mätstandard för opportunistiska mätningar av undervattensbuller från fartyg.

Klicka här för att se inspelningen. Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster.

Logo - Developing solutions to underwater radiated noise.

2024-06-21: Konferensbidrag

Forskaren Carl Andersson medverkade på konferensen International Conference on Underwater Acoustics i juni 2024 med ett bidrag om mätningar av ett fartygs utstrålade undervattensbuller på grunt vatten.

Detta arbete har gett oss kunskaper och erfarenheter som vi tar med i planeringen av mätuppställningen i InciteShip.

Referens: Andersson, C., Linné, M., Johansson, T., Andersson, M. ”Measuring ship underwater radiated noise in shallow waters - why not in the near fieldPdf, 334.8 kB. Pdf, 334.8 kB.?”. (2024). Proceedings of the Institute of Acoustics, Vol. 46, Pt.1 2024. DOI: 10.25144/22211

2024-06-10: Referensgruppsmöte

InciteShips första referensgruppsmöte hölls i början av juni med arbetspaketsledare och representanter från olika intresseområden.

Projektet presenterades och diskuterades ingående, och mötet gav värdefulla insikter och perspektiv som kommer att bidra till projektets fortsatta utveckling. Vi ser redan fram emot nästa möte som planeras till hösten 2025, där vi kommer att presentera och granska preliminära resultat.

2024-05-30: Evenemang i Köpenhamn

Julia Winroth representerade InciteShip vid två evenemang som Danske Rederier anordnade i Köpenhamn i slutet av maj.

Dessa evenemang inkluderade ett seminarium på temat utstrålat undervattensbuller från fartyg och en workshop om biodiversitet och ruttplanering, där undervattensbuller var en av flera aspekter som diskuterades. Intresset för InciteShips mätsystem var stort och vi ser fram emot framtida samarbeten.

2024-05-28: ADC-programmering

För att omvandla den analoga signalen från en hydrofon till en digital signal använder vi en ADC, analogue-to-digital-converter.

Här programmeras ADCn av Carl i tekniklabbet på IVL.

En man sitter vid ett skrivbord med två datorskärmar som visar kod, hans armbåge vilar på skrivbordet medan han tittar mot kameran med ett litet leende. Olika elektroniska komponenter och apparater ligger utspridda på skrivbordet.

Carl i tekniklabbet på IVL.

2024-03-28: Kickoff för projektet

Projektgruppen samlades i Göteborg 19–20 mars 2024 för en officiell projektstart.

Syftet var att bygga samsyn kring projektet och vad vi vill uppnå, dels i projektgruppen med IVL och FOI men också tillsammans med samarbetspartners som SMHI, Aarhus Universitet, Stena Teknik och Terntank.

Åtta personer på en volleybollplan

Project team after sandy collaboration exercise, from left: Emilia Lalander, Mathias Andersson, Torbjörn Johansson, Anna-Sara Krång, Carl Andersson, Markus Linné, Julia Winroth and Elin Malmgren. Henrik Samuelsson is missing from the photo.

2024-05-02 : IVL utforskar åtgärder som kan minska miljöpåverkan från undervattensbuller

Undervattensbuller i haven är ett växande miljöproblem. Ökad sjöfart och en intensiv trafik av fritidsbåtar påverkar djurlivet och miljön negativt. Trots det saknas effektiva åtgärder för att minska bullret. Det vill IVL Svenska Miljöinstitutet och samarbetspartners ändra på i två nystartade projekt.

Läs hela artikeln