1. Startsida
  2. Press
  3. [2025-06-27] Miljözoner för lastbilar snabbar på elektrifieringen
Debatt | 2025-06-27
En eldriven lastbil ansluten till en laddstation, upplyst av gatubelysning en regnig kväll.

Miljözoner för lastbilar snabbar på elektrifieringen

Miljözoner för lastbilar kan vara en effektfull åtgärd för att snabba på elektrifieringen visar ny forskning. Svenska kommuner bör få införa detta. Då kan de styra nyttotransporter mot fossilfrihet, få bättre luft och samtidigt undvika att utestänga en stor del av alla personbilar från städerna. Det skriver transport- och mobilitetsexperter vid IVL Svenska Miljöinstitutet i Dagens Industri.

Debattartikeln publicerades den 25 juni 2025, läs den här Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster. eller nedan.

Elektrifieringen av tunga lastbilar i Sverige går för långsamt. Endast sex procent av de nyregistrerade tunga lastbilarna över 4,25 ton var eldrivna förra året. Det är inte bara ett problem för klimatet utan ställer också fordonstillverkarna i ett dilemma, då de enligt EU:s regler behöver sälja betydligt fler eldrivna lastbilar år 2030 för att inte få böter.

En viktig förklaring till detta är att de låga dieselpriserna till följd av sänkta drivmedelsskatter och sänkt reduktionsplikt. Det gör det mindre lönsamt för åkare att investera i dyrare ellastbilar. För att motverka effekten av låga dieselpriser behövs nya åtgärder, som kan införas relativt snabbt.

Sedan 2020 har svenska kommuner möjlighet att införa en så kallad miljözon klass 3, som innebär att alla fordon som kör in i zonen behöver drivas på el, vätgas eller biogas. Än så länge är det bara är Stockholm som har beslutat att införa en sådan miljözon, och detta i ett mycket begränsat område. Det är tveksamt att miljözoner som täcker hela innerstäder kommer införas om zonerna omfattar personbilar.

En enkät bland kommunpolitiker i Sveriges 30 största kommuner, visar att betydligt fler ser miljözoner för lastbilar som politiskt genomförbara än om de omfattar alla fordon. 60 procent svarar att miljözon klass 3 för lastbilar vore en politiskt genomförbar åtgärd, medan stödet är lägre, knappt 40 procent, för genomförande av dagens miljözon klass 3 som också omfattar personbilar och bussar. Även den begränsade miljözonen som Stockholm stad vill genomföra har väckt politisk debatt.

I Nederländerna införs den typen av miljözon som gäller enbart för lastbilar på bred front i närmare 30 städer, vilket på kort tid ökat försäljningen av ellastbilar. I huvudsak kommer nyregistrerade fordon behöva vara emissionsfria från start. Därefter skärps kraven successivt för äldre fordon fram till 2030, då målet är att alla fordon är av nollutsläppstyp. Det innebär att det finns tid för anpassning och utfasning av befintliga fordon – något som transportbranschen lyfter fram som väsentligt även för ett svenskt genomförande. Det ger åkerier en tydlighet kring vilka villkor som kommer gälla och som de kan basera sina fordonsinvesteringar på.

En forskningsstudie som vi genomfört visar också att miljözoner för lastbilar i de centrala stadsområdena skulle leda till betydande minskningar av klimatutsläppen i och kring svenska städer samt att flera tusen tunga diesellastbilar behöver ersättas med el- eller gaslastbilar. Beräkningar som gjorts i Stockholm på en större zon jämfört med dagens förslag till miljözon visar att lastbilarnas klimatutsläpp skulle minska med cirka 60 000 ton koldioxidekvivalenter per år i Stockholm, vilket motsvarar cirka tre procent av de klimatrelaterade utsläppen från all trafik i Stockholms län. Även i Lund skulle stora klimatvinster göras motsvarande cirka 15 procent av trafikens utsläpp i Lunds kommun.

Vi föreslår därför att regeringen ger Transportstyrelsen i uppdrag att ta fram ett förslag till en utveckling av dagens miljözonsregler så det blir möjligt för kommuner att införa miljözon klass 3 endast för lätta och tunga lastbilar. Då miljözonsregelverket ursprungligen är framtaget för att hantera lokala luftföroreningar från trafiken i tättbebyggda områden så behöver också en utveckling av regelverket göras så att synergieffekterna med klimatomställningen lyfts fram.

Vi föreslår också att regeringen tar fram incitament till införande av den nya miljözonen i flera kommuner samtidigt, som tillsammans omfattar en såpass stor del av lastbilarnas trafikarbete att nyinvesteringar blir kommersiellt intressanta. På samma sätt som i Nederländerna bör införandet också göras stegvis med god framförhållning.

Göteborg har redan beslutat att utreda hur en ny miljözon klass 3 bara för lastbilar kan se ut. Det borde fler städer också göra för att tillsammans kunna påverka såväl sina lokala transporter som en större del av regionens lastbilstransporter. Ett ändrat regelverk för miljözoner ger då ambitiösa städer en ny möjlighet att skynda på omställningen till ett fossilfritt transportsystem och samtidigt förbättra luftkvaliteten. Tillsammans med den pågående utbyggnaden av laddinfrastruktur och fler modeller av laddbara och gasdrivna fordon kan miljözon klass 3 bli ett viktigt verktyg för att påverka städers och regioners nyttotransporter samtidigt som klimatomställningen påskyndas.

Tobias Gustavsson Binder, expert på transporter och klimat på IVL Svenska Miljöinstitutet
Anders Roth, mobilitetsexpert IVL Svenska Miljöinstitutet
Sebastian Bäckström, expert hållbar logistik IVL Svenska Miljöinstitutet