Aktörers förutsättningar att skala upp återanvändningen
Under projektet Usereuse har vi genom datainsamling enkäter, intervjuer, fokusgrupper och workshoppar undersökt aktörers förutsättningar att skala upp privatpersoners återanvändning av textil, elektronik, möbler och inredning på fyra arenor.
Arena | Beskrivning | Deltagande verksamheter |
|---|---|---|
Nyköpsarenan | Aktörer som främst säljer nya varor men även börjat erbjuda begagnade varor | Polarn O. Pyret, Tele2, IKEA, Clas Ohlson Citycon |
Begagnatarenan | Aktörer som enbart erbjuder begagnade varor | Artikel2, Myrorna, Stockholms stadsmission Beleco, Re:adventure, Refurbed, Phone Hero, |
Personliga arenan | Online-plattformar, loppisar och bytesrum där vi kan sälja, byta och dela med varandra | Blocket, Hygglo Möbelbiblioteket |
Avfallsförebyggande arenan | Kommuner och avfallsbolag erbjuder återanvändning som en del av avfallshanteringens förebyggande arbete | Stockholm Vatten och Avfall, Sörab, Retuna i Eskilstuna, Mölndals stad |
Vad krävs för att skala upp återanvändning till norm
Deltagarna har identifierat framgångsfaktorer, hinder och möjligheter. Interna framgångsfaktorer som tas upp är ledarskap, långsiktiga affärsmodeller och tjänsteutveckling, engagemang och kompetens hos personalen, sänkta trösklar genom attraktiv placering och utformning, digitalisering för bättre matchning mellan utbud och efterfrågan samt välfungerande samarbeten.
Deltagarna har också identifierat externa sociala, politiska, ekonomiska och tekniska faktorer som påverkar utvecklingen för återanvändning. Dessa visar på strukturella systemfel: överproduktion och överkonsumtion, att nyproduktion inte bär sina hållbarhetskostnader, otillräckliga politiska beslut och incitament, att avfallshantering är billigare än återanvändning, att återvinningscentraler och producentansvar är utformade för återvinning framför återanvändning samt brist på attraktiva platser för återanvändning i samhällsplaneringen. Samtidigt öppnas möjligheter genom EU:s regleringar om ekodesign och reparationsrätt, utveckling av offentlig upphandling, ökad försäljning av återanvänt och normförändringar där fler konsumenter ser begagnat som attraktivt.
För att återanvändning ska kunna skala upp krävs en större omställning från linjär till cirkulär ekonomi. Frågan om återanvändning går nu från att ses som avfallsfråga till en form av konsumtion och produktion – men system, reglering och incitament släpar efter. Återanvändning kan även vara en nyckel till resiliens i samhället och bidra till vår förmåga att hantera och utvecklas i förändring, genom att öka möjligheten att lokalt ta hand om och cirkulera det vi redan har. Det gör oss bättre rustade för lågkonjunkturer och resursbrist och minskar beroendet av globala leveranskedjor. Analysen visar att för att aktörer ska kunna skala upp återanvändning till norm behöver vi både minska nykonsumtion, stimulera återanvändning framför nyköp och samhällsplanera för återanvändning
Hur många kg extra har du i garderoben?
Med hjälp av materialflödesanalys och data från samarbetspartners kompletterat med nationell statistik, skattningar och resultat från tidigare forskning har vi även skapat en unik kartläggning för en av projektets produktkategorier: textil. Här synliggörs i kg hur mycket vi köper, använder, låter ligga oanvänt, och gör oss av med under ett år. Studien jämför återanvändning i förhållande till de totala flödena av textil konsumtion, användning och avfall och identifierar var de största förlusterna och potentialen för ökad återanvändning finns.
Studien visar att:
- Även om konsumtionen av begagnat ökar tre gånger mer än traditionell handel är det fortfarande en liten andel av de nya inköpen.
- Nästan en tredjedel av det vi har i garderoben används inte eller används mycket sällan. Det är dubbelt så mycket som vi lämnar till återanvändning.
- Vi slänger nästan dubbelt så mycket textilier i soporna för förbränning som vi lämnar för återanvändning. 4 av 10 plagg som slängs i kökssoporna hade kunnat återanvändas.
- Bara drygt en femtedel av insamlade textilier återanvänds i Sverige, medan resten exporteras till andra marknader.
