3. [2019-01-31] Rekord i antal miljövarudeklarationer
Pressmeddelande | 2019-01-31

Rekord i antal miljövarudeklarationer

Under 2018 registrerades rekordmånga miljövarudeklarationer i Internationella EPD-systemet – hela 270 stycken, vilket är 85 registreringar fler än tidigare toppnotering. Den produktkategori som ökade mest är byggprodukter men det registrerades också miljövarudeklarationer för många andra varor och tjänster, som livsmedel, transportutrustning och pappersprodukter.

– Vi märkte verkligen av ett rekordstort intresse för EPD förra året. Det är kul att se båda nya företag som publicerar sin första EPD med oss, men också ett ökat antal företag som väljer att ta fram miljövarudeklarationer för en större andel av sina produkter med hjälp av beräkningsverktyg och den certifierade EPD-processen, säger Kristian Jelse, ansvarig för Internationella EPD-systemet som drivs av ett dotterbolag till IVL Svenska Miljöinstitutet.

Den snabba uppgången av antalet EPD-registreringar de senaste åren visar att behovet av information som beskriver produkters miljöpåverkan ökar. EPD-systemet, (Environmental Product Declaration), är ett informationssystem som objektivt beskriver produkters och tjänsters miljöpåverkan ur ett livscykelperspektiv. Det går att göra miljövarudeklarationer på alla typer av produkter och tjänster – transporter, byggvaror, möbler, textil och livsmedel.

De EPD:er som registrerades under 2018 kom från företag och organisationer i 28 olika länder, med det högsta antalet registeringar i Italien, Turkiet, Spanien, Frankrike och Sverige.

Under 2018 publicerade Internationella EPD-systemet dessutom 16 nya produktspecifika regler. Det innebär att det nu är möjligt att ta fram EPD:er för bland annat textil gjort av naturfibrer och espressokaffe. Det har också gjorts en anpassning till de europeiska standarderna för produktkategorier som cement och isoleringsmaterial.

Vill du ha mer information om EPD-systemet, kontakta:
Kristian Jelse, kristian@environdec.com, tel. 010-788 69 13

www.environdec.com Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster.