Södertörnskommunerna och omlastningscentralen i Västberga.

Pressmeddelande 2018-01-11

Största miljövinsten med samordnad varudistribution ligger i bränslebyte och renare lastbilar

Kommunal samordnad varudistribution kan minska lastbilstrafiken, särskilt för kommuner som använder sig av många små leverantörer med egna lastbilar. Den största miljövinsten med samordnad varudistribution ligger dock i att kommunerna i sin upphandling kan ställa krav på biobränsle och att lastbilarna ska ha låga utsläpp av luftföroreningar.

IVL Svenska Miljöinstitutet har utvärderat miljöeffekter och samhällsekonomi av samordnad varudistribution i åtta kommuner i Södertörn, söder om Stockholm.

Rapporten som presenteras på Transportforum i dag visar att de fossila koldioxidutsläppen från såväl privata som kommunala varutransporter har minskat med över 70 procent i dessa kommuner mellan 2014 och 2017. Minskningen beror främst på att många transportörer har gått över till att använda mer biobaserad diesel.

– Samordningens effekt kan vi inte säkerställa, men genom att kommunerna har tagit makten över de kommunala transporterna och ställt krav på biobaserade drivmedel har de ändå, tack vare samordningen, kunnat säkerställa låga utsläpp från de egna transporterna, säger Ingrid Mawdsley, projektledare för utvärderingen.

Istället för att leverantörerna själva levererar varor direkt till de kommunala enheterna samordnas leveranserna i en omlastningscentral som är gemensam för de åtta kommunerna. Där lastas varorna om och körs ut till kommunernas enheter via fastställda rutter.

Ju fler små leverantörer kommunerna har desto större är miljönyttan med att samordna varutransporterna, visar utvärderingen. Detta eftersom stora leverantörer redan sedan tidigare samordnar sina transporter i stor utsträckning. I Södertörnskommunerna, som framför allt har stora leverantörer har antalet körda kilometrar minskat med fyra procent under samordningen.

Vid utvärderingen var inte alla varugrupper och leverantörer anslutna i de åtta kommunerna och den fulla effekten av samordnad varudistribution kan därför avgöras först om några år. Flertalet leverantörsavtal ska också omförhandlas.

– De samhällsekonomiska vinsterna med samordningsprojektet är i dagsläget små jämfört med de ökade projektkostnaderna. För att få ner kostnaderna är det viktigt att de nya avtalen med leverantörerna inte omfattar transportkostnaden vilken kommunerna nu själva står för, säger Anders Roth, ansvarig för hållbar mobilitet på IVL Svenska Miljöinstitutet.

Andra kommuner som planerar att genomföra samordnad varudistribution bör också analysera sina nuvarande transportupplägg och beställningsrutiner innan ett samordningsprojekt startas.

Även nationella aktörer som Sveriges Kommuner och Landsting och regeringen har en roll att fylla, exempelvis genom att förtydliga hur skarpa miljökrav kommunerna kan ställa på transporter vid offentlig upphandling.

Ladda ner rapporten ”Utvärdering av samordnad varudistribution i Södertörns kommuner”.

Utvärderingen genomförd av IVL Svenska Miljöinstitutet på uppdrag av länsstyrelsen i Stockholms län och finansierad av Energimyndigheten.

För mer information kontakta:
Ingrid Mawdsley, ingrid.mawdsley@ivl.se, tel. 010-788 69 10
Anders Roth, anders.roth@ivl.se, tel. 010-788 69 16