Nyhet 2020-09-18

Förslag om minskad subvention av förmånsbilar välkomnas

Regeringen vill minska skattesubventionen av förmånsbilar. Förslaget som är ett steg i regeringens och samarbetspartiernas gröna skatteväxling aviseras i den kommande höstbudgeten. IVL:s mobilitetsexpert Anders Roth välkomnar förslaget.

– Det är bra att regeringen nu minskar subventionsgraden för förmånsbilarna. Systemet med för billiga förmånsbilar har lett till att förmånsbilarna ökat mer i antal än bilförsäljningen i övrigt.

Regeringen förslår att värdet av bilförmån justeras för att bättre spegla kostnaden av att ha en privatägd bil, exklusive drivmedel. I dag resulterar schablonberäkningen för bilförmån i ett förmånsvärde som för de allra flesta bilmodeller klart understiger marknadsvärdet. Detta innebär att skattesystemet premierar fossildrivna bilar i förhållande till andra varor och tjänster, skriver regeringen i ett pressmeddelande.

Enligt Anders Roth ökade antalet förmånsbilar med 30 procent åren 2005 – 2015 jämfört fordonsflottan som helhet som ökade med 13 procent.

– Subventionerna leder också till att man väljer större bilar och kör mer bil jämfört med normalbilisten samt minskar incitamenten för förmånsbilister att byta till kollektivtrafik, cykel och bilpool, säger Anders Roth.

Den exakta utformningen av regeringens förslag presenteras senare under hösten 2020, då finansdepartementet kommer att remittera en promemoria.

Anders Roth hoppas att regeringen går vidare med fler andra förändringar som rör förmånsbilssystemet, som att ta bort möjligheten för arbetsgivaren att betala drivmedlet för den anställde – den så kallade komplementregeln, samt att värdet av fri parkering inte ska få ingå i förmånsvärdet som det gör idag.

– Det är uppenbart att värdet av fri parkering är betydligt större för en förmånsbilförare i Stockholms innerstad än i en mindre stad. Ändå är förmånsvärdet detsamma oavsett var i landet bilen används, säger Anders Roth.

Vid frågor, kontakta:
Anders Roth, anders.roth@ivl.se, tel. 010-788 69 16

Nyheter