3. [2015-05-29] Ny grafisk profil och logotyp
Nyhet | 2015-05-29

Ny grafisk profil och logotyp

IVL Svenska Miljöinstitutet har från och med denna vecka ny grafisk profil och ny logotyp. Den nya logotypen består av företagsnamnet kombinerad med en symbol som är en tolkning av evighetssymbolen. Den är tänkt att leda tankarna till ett evigt kretslopp och signalera helhetssyn – ett av IVL:s ledord och en av byggstenarna i företagets värdegrund.

– IVL är ett företag i framkant och vi vill att även vår visuella identitet signalerar detta. Vår tidigare logotyp var från 1990-talet och behövde moderniseras, säger Eva Bingel, informationschef på IVL Svenska Miljöinstitutet.

IVL arbetar med tillämpad forskning för ett ekologiskt, ekonomiskt och socialt hållbart samhälle. Den nya visuella identiteten ska spegla IVL:s vision om ett hållbart samhälle, där vi driver på utvecklingen genom att med tillämpad forskning omvandla vetenskap till verklighet. IVL Svenska Miljöinstitutet verkar brett över hela hållbarhetsområdet. Verksamheten spänner över alla branscher och kunderna återfinns i hela svenska samhället. Företaget har även en omfattande internationell verksamhet med huvudfokus på Europa, Kina och Indien.

– Den nya grafiska profilen kommer nu successivt att fasas in under året och vi kommer att möta 2016 – året då IVL fyller 50 år – med en helt ny kostym, säger Eva Bingel.

För mer information kontakta:
Eva Bingel, eva.bingel@ivl.se  , tel. 010-788 65 82