3. [2012-05-22] IVL hjälper europeisk kemiindustri med miljöutvärdering för ökad vatteneffektivitet
Nyhet | 2012-05-22

Nu startar EU-projektet E4Water som ska utveckla, testa och validera nya integrerade strategier, metoder och processtekniker för en ekonomiskt och ekologiskt effektiv vattenförvaltning inom den europeiska kemiindustrin. IVL Svenska Miljöinstitutet har fått i uppdrag att ansvara för den miljömässiga utvärderingen i projektet.

E4Water vill få till ett paradigmskifte inom den europeiska kemiindustrin för att skapa ett genombrott inom industriell vattenbehandling och förvaltning. Projektet fokuserar särskilt på de samhälleliga, miljömässiga och ekonomiska utmaningar där innovativa lösningar behövs för att frikoppla tillväxt från vattenanvändning. Målet är att uppnå en förväntad minskning av vattenanvändningen med 20-40 procent, av avloppsvattenproduktionen med 30-70 procent och av energianvändningen med 15-40 procent i de industriella fallstudier som genomförs. I konsortiet bakom E4Water ingår stora kemiska industrier, ledande europeiska företag inom vattensektorn och innovativa FoU-center och universitet. Projektet pågår i fyra år och leds av tyska Dechema. Se även projektets hemsida: www.e4water.eu För mer information kontakta Uwe Fortkamp