3. [2018-10-11] Nu startar utvecklingsprojektet Gröna Solberga
Pressmeddelande | 2018-10-11

Nu startar utvecklingsprojektet Gröna Solberga

Nu går startskottet för projektet Gröna Solberga. I bostadsområdet strax söder om Stockholm skapar Stockholmshem tillsammans med IVL Svenska Miljöinstitutet en grön testbädd för företag som vill utveckla sina lösningar och innovationer i verklig bostadsmiljö.

Boendet står för nära 40 procent av energianvändningen i Sverige och ger upphov stora utsläpp av växthusgaser. Testbädden i Solberga är en form av forsknings- och demonstrationsanläggning mitt i bostadsområdet. Där kan företag, akademi och olika organisationer samverka med de boende för att tillsammans hitta lösningar på de utmaningar som finns inom bostadssektorn.

– Värme, ventilation, avfall, avlopp – det finns många frågor rörande våra boenden och människors beteenden som är intressanta för miljöforskningen och där vi ser stora möjligheter att göra klimatsmarta förbättringar. I Gröna Solberga får företagen möjlighet att testa sina lösningar i en miljö där familjer, pensionärer, unga, alltså vanliga människor bor. Det är ett viktigt steg för att få fart på lösningar som fungerar i praktiken, säger Johan Strandberg, projektledare på IVL Svenska Miljöinstitutet.

I Stockholmshems bostäder bor över 50 000 stockholmare, vilket är lika många som i en mellanstor svensk stad. Med projektet i Solberga vill man visa hur bostadsområden kan bli mer resurseffektiva och hållbara. Fokus ligger på att ta fram nya innovativa lösningar, i första hand för dagvattenhantering och avfallshantering.

En viktig fråga handlar om hur man kan hantera dagvatten för att undvika översvämningar. Där kommer man nu titta på olika lösningar för att fördröja och samla in regnvatten från stuprör och tak. Genom att ta tillvara regnvattnet istället för att leda ner det i dagvattensystemet minskar belastningen på stadens dagvattenledningar, samtidigt som fastigheterna skyddas. Vattnet kan istället användas för att odla grönsaker lokalt.

En annan teknik som ska testas i Solberga är ett system som gör att avfall inte luktar. Hantering och återvinning av avfall blir mycket enklare om sopstationer inte sprider lukt och kan placeras där de passar bäst utrymmesmässigt.

Gröna Solberga drivs av IVL Svenska Miljöinstitutet och Stockholmshem och finansieras av Europeiska regionala utvecklingsfonden. IVL samfinansierar projektet via Stiftelsen IVL.

För mer information kontakta:
Johan Strandberg, IVL Svenska Miljöinstitutet, johan.strandberg@ivl.se, tel. 010-788 65 98
Åsa Stenmark, Stockholmshem, asa.stenmark@stockholmshem.se, tel. 08-508 39 119