3. [2021-02-25] Vinnaren utsedd i innovationstävling för hållbara alternativ till konstgräs
Nyhet | 2021-02-25
Korkmaterial som underlag på lekytor.

Foto: Nordic Surface

Vinnaren utsedd i innovationstävling för hållbara alternativ till konstgräs

Igår utsågs vinnaren i IVL:s innovationstävling som har haft som mål att hitta hållbara och naturliga alternativ till konstgräs som används på skol- och förskolegårdar. Det blev företaget Nordic Surface med sin produkt ”Corkeen Play Original” bestående av ett korkbaserat material som tog hem vinsten.

– Vinsten är ett kvitto på att vi tänkte rätt när vi valde att utveckla produkter för hållbara lekplatser, säger Erik Wallén-Widell, vd på Nordic Surface.

Innovationstävlingen har arrangerats av IVL med finansiering från Naturvårdsverket och är en del i arbetet med en hållbar plastanvändning. Själva finalen hölls på ett livesänt webbinarium där de tre finalister som tidigare utsetts av en granskningsgrupp deltog och presenterade sina idéer för en jury.

Finalisterna – Nordic Surface, Capillary Concrete och Turfs – fick svara på frågor om sina lösningar; ett korkbaserat material, en gummigranulatfri lösning som nyttjar kapillärkraft till bevattning underifrån och en modulär systemlösning som fångar upp mikroplaster genom smarta dräneringssystem.

Det vinnande bidraget från Nordic Surface består av kork där företaget tar tillvara på det som blir över från annan typ av korkproduktion och på så sätt minskar spill och svinn i korkproduktionen.

Juryns motivering till vinsten löd ”En mycket bra presentation av en lösning som kan lösa utmaningen med att gå ifrån mikroplaster. För lekplatser är det ett spännande material både visuellt men också taktilt. Vi ser fram emot att följa en vidareutveckling för att ta lösningen med ett naturmaterial till nästa nivå”.

Juryn bestod av Marie Fossum Strannegård, vd på IVL Svenska Miljöinstitutet, Åsa Stenmarck, nationell plastsamordnare på Naturvårdsverket, Johan Almesjö, vd på Allmännyttans inköpsfunktion HBV och Erik Borälv, handläggare på Vinnova.

– Vi hoppas att den här tävlingen och slutseminariet har visat att det finns bra naturbaserade lösningar för lekplatser och att dessa idéer kan komma ut och få genomslag på marknaden, säger Mikael Olshammar, projektledare på IVL.

Vid frågor, kontakta:
Lovisa Bengtsson, lovisa.bengtsson@ivl.se, tel. 010-788 66 20