3. [2015-04-10] Flera IVL-projekt med i utmaningsdriven innovation
Nyhet | 2015-04-10

Flera IVL-projekt med i utmaningsdriven innovation

Återbruk i byggsektorn, god innemiljö och innovationer för effektiv återanvändning av textilier. Det är några av de sammanlagt sex projekten på IVL som nu får finansiering av Vinnovas program Utmaningsdriven innovation.

– Vi är väldigt glada över det lyckade utfallet för IVL. Det visar att våra forskare har kloka och relevanta idéer om hur innovationer kan hjälpa till att klara av framtidens utmaningar på en rad områden, säger John Munthe, forskningschef på IVL.

Vinnova har inom programmet Utmaningsdriven innovation identifierat fyra samhällsutmaningar där Sverige har goda förutsättningar för globalt konkurrenskraftiga lösningar: Informationssamhället 3.0, Hållbara attraktiva städer, Framtidens hälsa och sjukvård och Konkurrenskraftig produktion. Totalt är det 36 projekt som får finansiering med sammanlagt 18 miljoner kronor.

IVL leder följande projekt: Hållbara attraktiva städer • Återbruk i byggsektorn som innovativ affärsmodell • God innemiljö i energieffektiva byggnader • ECO Governance • Öppen kommunikation för smart fjärrvärme Konkurrenskraftig produktion • Svensk innovationsplattform för textilsortering (SIPTex) • Ecocoal – Biokol med ekologiska och sociala mervärden för globalt konkurrenskraftig industri

Fokus i det första steget i programmet är att utveckla en idé och att skapa en projektgrupp som kan ta sig an utvecklingsarbetet. Ofta krävs ett samarbete mellan företag, privata och offentliga aktörer och mellan olika forskningsområden.

För mer information kontakta:
John Munthe, john.munthe@ivl.se, tel. 010-788 68 06