3. [2010-05-18] Vinnarna i Klimatkampen 2010 utsedda
Nyhet | 2010-05-18

Vinnarna i Klimatkampen 2010 utsedda

Idag tisdag 18/5 har prisutdelningen i 2010 års upplaga av Klimatkampen ägt rum i Europahuset i Stockholm. Det bästa bidraget i tävlingen och även vinnare i kategorin Samhälle blev Cykla med Västtrafik, ett bidrag från elever från SKF:s Tekniska Gymnasium i Göteborg, som genom dubbelvinsten belönades med 40 000 kronor. Vinnande bidrag i kategorin Innovationer blev Solcellsmarkisen, som skickats in av elever från Polhemsgymnasiet i Göteborg som därmed fick 15 000 kronor. I kategorin Livsstil vann bidraget Fight and run for a green world som elever från Aranäsgymnasiet, Kungsbacka, arbetat med. Även de belönades med 15 000 kronor som kategorivinnare.

Klimatkampen är en riksomfattande gymnasietävling som premierar ungas idéer och förslag till nya lösningar på klimatproblemen. Samtidigt bidrar tävlingen till samhällsdebatten genom att synliggöra ungdomarnas engagemang i frågan liksom till att få fram nya idéer och lösningar som kan bidra till att minska utsläppen av växthusgaser. Bakom Klimatkampen står IVL Svenska Miljöinstitutet och Naturskyddsföreningen. Under en klimatspäckad eftermiddag i Europahuset med temat Klimatkampen - Ungas chans att påverka i klimatfrågan delades årets priser ut av Naturskyddsföreningens ordförande Mikael Karlsson. Innan prisutdelningen hade IVL-forskaren Markus Wråke gått igenom varför klimatproblemet är så svårt att lösa och EU-kommissionens Pernilla Baralt redogjorde för hur arbetet i de internationella klimatförhandlingarna går till. På det följde två intressanta paneldebatter med ungdomsförbunden från moderaterna, centerpartiet, socialdemokraterna och miljöpartiet. Teman för debatterna var Politiska lösningar och möjligheter — så vill vi lösa klimatfrågorna samt Min röst hörd — så kan jag påverka i klimatfrågan. Därefter följde den spännande prisutdelningen och mingel. Nedan finns årets vinnare i repektive kategori och hedersomnämnanden samt juryn motiveringar. I juryn ingick Emma Lindberg, klimatexpert på Naturskyddsföreningen, Arne Frostenberg, vd för Global Focus, och Lars-Gunnar Lindfors, senior advisor, IVL Svenska Miljöinstitutet. För mer information, kontakta projektledare Erika Svensson, tel. 08-598 563 31. Årets vinnare i respektive kategori samt motiveringar: Kategori: Innovationer 1:a pris: Solcellsmarkisen. Skola: Polhemsgymnasiet, Göteborg Motivering En kombination av två befintliga tekniker har blivit till en ny produkt med stor energibesparingspotential i dubbla led. Ett väl uttänkt och genomfört bidrag med en solklar framtid! Elever: Michaela Henriksson, Julia Strege, Oliver Nastefski Löfman, Huzeyfe Altun Hedersomnämnande: Charging in movement (CIM). Motivering Bidraget visar på vikten av att använda vardagens små energikällor och skapar incitament för att röra på sig. En mycket klok lösning som vi gärna vill se förverkligad! Skola: Polhemsgymnasiet, Göteborg Elever: Johanna Tolly, Hanna Klarqvist, Faramarz Gosheh, Charlotte Cervin Kategori: Livsstil 1:a pris: Fight and run for a green world Skola: Aranäsgymnasiet, Kungsbacka Motivering Konkret och smart projekt som förbättrar både hälsan och klimatet. Teamet bakom bidraget uppvisar stort entreprenörskap, är duktiga på att involvera många människor och att nå ut i media. Extra plus för de köpta och begravda utsläppsrätterna! Elever: Felix Jigborg, Louise Sandheden, Cecilia Jedenberg, Emelie Jönson, Evelina Thorsson Hedersomnämnande: Spara för framtiden. Skola: Aranäsgymnasiet, Kungsbacka Motivering Genom att på ett mycket handfast sätt angripa livsmedelssvinnet i skolan har stora resultat uppnåtts och synliggjorts på kort tid. Ett lovande och pedagogiskt bidrag som lätt kan spridas nationellt och internationellt. Elever: Elsa Grankvist, Jennie Dahlström Larsson, Rebecca Bouvin Kategori: Samhälle 1:pris: Cykla med Västtrafik. Skola: SKF:s Tekniska Gymnasium, Göteborg Motivering Transportområdet och intermodalitet är ett område med stor klimatförbättringspotential. Teamet bakom bidraget har pratat med väl valda intressenter för att åstadkomma förändring, lagt fram ett förslag som ligger rätt i tiden och med en bra tajming för att kunna realiseras. Bidraget kan lätt appliceras på andra orter i hela landet. Ett elegant bidrag där två befintliga lösningar kopplas ihop och blir 1+1=3. Elever: Niklas Johansson Miglavs, Alma Smith, Björn Pontén, Kristian Nabro Porath, Milorad Kotur, Emma Vasen Hedersomnämnande: Involving the next generation. Skola: Justus Tranchellgymnasiet, Landskrona Motivering Teamet bakom bidraget har spridit kunskap om klimatförändringarna genom att involvera mellanstadieelever med hjälp av föreläsningar och workshops. Idéerna har spridits som ringar på vattnet från barnen till deras föräldrar genom hemläxor och genom att involvera media! Fint genomfört projekt från början till slut i såväl innehåll som form. Elever: Johanna Jönsson, Myriam Jabert Bästa bidrag 2010: Cykla med Västtrafik Skola. SKF:s Tekniska Gymnasium, Göteborg Motivering (samma som tidigare) Transportområdet och intermodalitet är ett område med stor klimatförbättringspotential. Teamet bakom bidraget har pratat med väl valda intressenter för att åstadkomma förändring, lagt fram ett förslag som ligger rätt i tiden och med en bra tajming för att kunna realiseras. Bidraget kan lätt appliceras på andra orter i hela landet. Ett elegant bidrag där två befintliga lösningar kopplas ihop och blir 1+1=3. Elever: Niklas Johansson Miglavs, Alma Smith, Björn Pontén, Kristian Nabro Porath, Milorad Kotur, Emma Vasen.