nyhet | 2010-01-29

Betydande ozonskador i norr trots lägre koncentrationer

Trots att koncentrationen av marknära ozon är avsevärt lägre i norra Europa än i södra är skadorna på växtligheten i stort sett desamma. Upptaget av ozon till bladen är större på våra breddgrader på grund av vårt fuktiga klimat samt de många soltimmarna på sommarhalvåret.

- Det här är ett testamente över 20 års forskning, säger Per Erik Karlsson, IVL, som tillsammans med forskare från nordiska och baltiska institut publicerar sina resultat i det senaste numret av Ambio. Marknära ozon är ett större problem på landsbygden än i städerna, trots att gasen bildas från trafik och industrier. Den ozonbildning vi ser i Sverige beror i första hand på ozonbildande ämnen som färdats från kontinentala Europa, och i allt högre grad över hela norra halvklotet, till exempel från Asien. Skadorna som ozonet orsakar på jordbruksgrödor och skog medför 5-10 procent lägre skördeutfall/avverkning och för Sveriges del en årlig förlust på cirka 300 miljoner kronor. - Ozonet påskyndar åldrandet, det är en oxiderande gas som leder till att grödor och andra växter får en kortare tid med aktiv fotosyntes och vissnar snabbare. Det mesta talar för att vi kommer att få se mer av ozonskador i framtiden, säger Per Erik Karlsson.

Följande innehåll döljs i publicerat läge:

tags:()

Ingen information tillgänglig

Sidan senast ändrad: 2020-10-23

IVL Svenska Miljöinstitutet

Om oss

IVL Svenska Miljöinstitutet är ett oberoende forskningsinstitut med Sveriges bredaste miljöprofil.

Tillsammans med näringsliv, myndigheter och forskningsvärlden driver vi på omställningen till det hållbara samhället – från vetenskap till verklighet.

Följ oss

Ikon med LikedIn