3. [2019-09-10] Ny hemsida ska stötta cirkulär upphandling
Pressmeddelande | 2019-09-10

Ny hemsida ska stötta cirkulär upphandling

Cirkulär upphandling är ett viktigt verktyg för att styra samhället mot en mer hållbar konsumtion och produktion. Men det behövs mer kunskap och praktisk vägledning på området. För att stötta företag och upphandlande instanser lanserar IVL Svenska Miljöinstitutet nu därför en webbplattform för cirkulär upphandling.

Omställningen mot en cirkulär ekonomi förändrar många produktionskedjor i grunden. Många länder och stora företag inser behovet av att ställa om sina verksamheter och inköp och upphandling har identifierats som centrala verktyg i denna omställning.

– Cirkulär upphandling är en förhållandevis ny företeelse och det saknas generella riktlinjer och metoder för hur vi ska få material av olika slag att cirkulera i samhället. Vi märker av en ökad efterfrågan på vägledning och exempel på hur cirkulär upphandling kan tillämpas i praktiken och därför är det viktigt att vi tar vara på de goda erfarenheter som finns och dokumenterar dem, säger Sven-Olof Ryding, projektledare på IVL Svenska Miljöinstitutet.

IVL:s projekt om upphandlingskriterier för cirkulära produkter, som finansieras av innovationsprogrammet Resource, har detta som huvudsaklig målsättning och bjuder därför in upphandlande instanser att delta i arbetet samt att dela med sig och sprida erfarenheter från upphandlingar där cirkulära kriterier ingått.

Inom ramen för projektet lanseras webbplatsen upphandling.ivl.se Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster.. Den är tänkt att fungera som en plattform för cirkulär upphandling och kommer att användas till att förmedla kontakter, utbyta erfarenheter, fånga in synpunkter och sprida resultat inom projektet. Webbplatsen är öppen för alla och redovisar allehanda information med anknytning till cirkulär upphandling. Inspel och synpunkter mottages tacksamt och kan skickas in via kommentarsfunktionen.

– Vi välkomnar alla som vill medverka i projektet och bidra till att cirkulär upphandling blir ett viktigt verktyg i vårt framtida hållbarhetsarbete, säger Karin Lindeberg på IVL Svenska Miljöinstitutet.

Projektet har etablerat ett öppet nätverk för alla intresserade kallat ”Nätverket för cirkulär upphandling”. Under hösten kommer resultaten av projektet redovisas och en vägledning om cirkulär upphandling att utarbetas.

Läs mer på upphandling.ivl.se Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster.

För mer information, kontakta:
Sven-Olof Ryding, sven-olof.ryding@ivl.se, tel. 070-568 81 11
Karin Lindeberg, karin.lindeberg@ivl.se, tel. 010-788 66 44