1. Startsida
  2. Press
  3. [2013-11-04] Bolagsjättar bakom rekordutveckling för miljömärkta varor
Pressmeddelande | 2013-11-04

Bolagsjättar bakom rekordutveckling för miljömärkta varor

Antalet varor som produceras och säljs under någon form av miljömärkning har ökat kraftigt de senaste åren. Det visar en ny rapport från forskningsprogrammet Entwined som leds av IVL Svenska Miljöinstitutet. Bakom den snabba utvecklingen står några av världens största privata konsumentvaruföretag. Resultaten presenterades vid en konferens den 4 november.

En förhandspresentation av State of Sustainability Initiatives Report visar att antalet produkter och försäljningen av varor under någon form av miljömärkning ökat mycket kraftigt de senaste åren. Exempelvis står Rainforest Alliance försäljning av bananer för en tillväxt på 195 procent mellan åren 2009 – 2012 och motsvarande utveckling för te är 188 procent de senaste två åren. Störst tillväxt för en enskild miljömärkningsstandard svarade RSPO ( The Roundtable on Sustainable Palm Oil ) för med 1 200 procent de senaste fyra åren. Den extremt snabba utvecklingen i marknadsandelar för miljömärkta produkter kan bland annat förklaras av att några av världens största privata konsumentvaruföretag storsatsar på egna miljömärkningsstandarder. – De utbredda satsningarna skulle kunna tolkas som ett led i de privata storbolagens strategi att stärka sin immunitet mot risken för negativa återverkningar inom särskilt känsliga miljö- och arbetskraftsetiska områden som kakao-, palmolje-, bomulls- och sockerproduktion, säger Mark Sanctuary, programchef för Entwined och forskare på IVL Svenska Miljöinstitutet. Ikea är en av bolagsjättarna som nu siktar på 100 procent miljömärkt bomull under miljömärkningen Better Cotton i sin försäljning år 2015, jämfört med 24 procent förra året, enligt rapporten. En viktig fråga som uppstår är i vilken omfattning miljömärkningsstandarder av det här slaget verkligen är effektiva på fältet och svårigheterna med att bedöma detta. – När miljömärkta produkter snabbt tar stora marknadsandelar bland oss konsumenter blir utmaningen desto större för forskningen att urskilja vad som är varumärkesstrategi och vad som verkligen ger effekter på miljö- och arbetsförhållandena på fältet, fortsätter säger Mark Sanctuary. Rapporten presenteras i sin helhet den 5 december i Geneve, och kommer då finnas på Entwineds hemsida.

Arkiv för nyheter och pressmeddelanden

Prenumerera på våra nyhetsbrev