Höjningen av reduktionsplikten räcker inte för klimatmålen
Regeringen föreslår en mindre höjning av reduktionsplikten, men nivån är fortfarande för låg för att Sverige ska kunna klara sina klimatåtaganden. Det skriver transport- och mobilitetsexperter vid IVL Svenska Miljöinstitutet i ett remissvar.
En ökad användning av förnybara drivmedel är nödvändigt för att klimatmålen till 2030 ska kunna nås. IVL Svenska Miljöinstitutet välkomnar därför en höjning av reduktionsplikten men konstaterar att den föreslagna höjningen från 6 till 10 procent är otillräcklig. Det gäller både för att nå Sveriges nationella klimatmål och våra åtagande gentemot EU.
– Det krävs en politik som säkerställer att tillräckligt mycket fossila drivmedel ersätts av förnybart. Reduktionsplikten är avgörande för detta. I nuläget, även med regeringens föreslagna ambitionshöjning, blir det i praktiken upp till drivmedelskonsumenter att på frivillig basis tanka en hög andel förnybart istället för fossilt. Det kommer inte räcka, säger Tobias Gustavsson Binder, expert på transportsektorns klimatomställning.
Regeringen föreslår även att el ska inkluderas i reduktionsplikten. Förslaget innebär att aktörer som säljer förnybar och fossilfri el i publika laddstationer ska få elkrediter som de ska kunna sälja till reduktionspliktiga aktörer. Dessa ska i sin tur kunna använda krediterna för att uppnå reduktionsplikten.
– Vår bedömning är att elkrediterna inte kommer att snabba på elektrifieringen, som regeringen påstår. Däremot riskerar de att göra att drivmedelsbolagen behöver blanda in mindre biodrivmedel i vanlig bensin och diesel, eftersom de genom krediterna kan uppnå reduktionsplikten ändå, säger Tobias Gustavsson Binder.
För att minska risken för detta föreslår IVL att man antingen begränsar hur stor del av plikten som de reduktionspliktiga aktörerna kan uppnå genom köp av elkrediter eller att det införs så pass höga reduktionsnivåer att köp av elkrediter inte kan fungera som substitut för en tillräcklig låginblandning.
I remissvaret lyfter IVL också fram att det behövs en politik som främjar framväxten av avancerade biodrivmedel från svenska bioråvaror, inte minst lignin från skogsbruket.
Ladda ner IVL:s remissvar Pdf, 315.4 kB, öppnas i nytt fönster.
Promemorian Hållbarhetskriterier för vissa bränslen och en ny reduktionsplikt finns på regeringens webbsida Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster..
Vid frågor, kontakta:
Tobias Gustavsson Binder, tobias.gustavsson.binder@ivl.se, tel. 010-788 67 50
Fler nyheter
-
10 dec 2024 | nyhet
-
5 dec 2024 | nyhet
-
3 dec 2024 | nyhet
-
29 nov 2024 | analys-och-kommentarer
-
27 nov 2024 | analys-och-kommentarer
-
27 nov 2024 | debatt
Prenumerera på våra nyhetsbrev
Du behöver tillåta cookies (kakor) i kategorin ”Funktionella kakor” för att kunna anmäla dig till vårt nyhetsbrev. Tillåt dessa cookies