3. [2017-04-26] Begagnathandel sparade 16,3 miljoner ton växthusgaser
Nyhet | 2017-04-26

Begagnathandel sparade 16,3 miljoner ton växthusgaser

Schibsted Media Group har i samarbete med IVL Svenska Miljöinstitutet beräknat vilken potentiell miljönytta som begagnathandeln på åtta av mediekoncernens marknadsplatser bidrar med. Beräkningarna visar att genom att handla begagnat i stället för att köpa nytt kunde 16,3 miljoner ton utsläpp av växthusgaser sparas in under 2016. Det motsvarar att trafiken skulle stå stilla i Stockholm i 19 år.

Schibsted Media Group lanserar i dag sin årliga internationella rapport om miljönyttan med begagnathandeln, ”The Second Hand Effect”. Det är andra året den globala rapporten presenteras och denna gång deltar åtta av Schibsteds marknadsplatser. Tillsammans har dessa annonssajter över 60 miljoner unika besökare varje månad.

Beräkningen visar hur mycket koldioxid användarna sparar varje år om de köper begagnat istället för nytt. Den positiva miljöpåverkan motsvarar:

• Att trafiken skulle stå stilla i Stockholm i 19 år
• Årliga utsläpp från 2 339 817 svenskar
• 1 440 varv runt jorden med världens största passagerarplan

Blockets användare bidrog 2016 med en sammanlagd potentiell besparing på 0,8 miljoner ton koldioxidekvivalenter. Det motsvarar att trafiken skulle stå still i Stockholm i ett år.

Schibsted har tagit fram den unika beräkningsmetoden i samarbete med IVL Svenska Miljöinstitutet.

– Annonssajterna gör det enklare för människor att handla begagnat, och begagnathandeln är en viktig komponent i strävan mot ökad cirkulär ekonomi. Det är väldigt intressant att få fram en siffra för vilka utsläppsminskningar det kan innebära, säger Tomas Rydberg på IVL.

Resultatet bygger på statistik från Blocket i Sverige, Finn i Norge, Leboncoin i Frankrike, Subito i Italien, Vibbo i Spanien, Tori i Finland, Jófogás i Ungern och Avtio i Marocko. För mer information om resultatet och metoden, besök schibsted.com/secondhandeffect Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster..

Vid frågor kontakta:
Tomas Rydberg, tomas.rydberg@ivl.se, tel.010-788 68 13