Internationell workshop och mätkampanj i kölvattnet av ”dieselgate”
Mot bakgrund av utsläppsfusket inom bland annat Volkswagenkoncernen har kraven på tuffare utsläppskontroller ökat kraftigt. I veckan arrangerade IVL en internationell workshop i Göteborg för att utbyta kunskap om utsläppsmätningar i verklig trafik.
Deltagarna på workshopen är några av de absolut främsta på området och kommer från universitet, forskningsinstitut och myndigheter i Europa och USA. Under två dagar samlades man på Chalmers i Göteborg för att utbyta erfarenheter efter fjolårets avgasskandal som har fått namnet dieselgate.
– IVL har jobbat med avgasmätningar i verklig trafik i 25 år. Vi måste tillsammans med andra forskare runtom i världen följa upp hur fordonsindustrin, och i synnerhet Volkswagen, har hanterat utsläppsfusket och att de teknikåtgärder som man tvingades till också leder till minskade utsläpp ute i trafiken, säger Åke Sjödin, forskare på IVL Svenska Miljöinstitutet.
I samband med workshopen startar IVL en två månader lång mätkampanj i Göteborg med ett instrument som mäter avgashalterna bil för bil i passerande trafik. Ett likadant instrument har sedan i maj gjort avgasmätningar på över 70 000 fordon i Zürich. IVL-kampanjen siktar på att mäta minst 30 000 fordon.
– Med instrumentet kommer vi att kunna följa upp hur avgasnivåerna faktiskt ser ut i verkligheten. Det ska bli framförallt intressant att se hur de åtgärdade Volkswagenbilarna presterar, säger Åke Sjödin.
Mätinstrumentet tillverkas av svenska Opus, ett ledande globalt besiktningsföretag med stora marknadsandelar i USA och Sydamerika.
1st European on-road emission remote sensing workshop arrangerades 6-7 september 2016.
Vid frågor kontakta:
Åke Sjödin, ake.sjodin@ivl.se, tel. 010-788 67 98
Prenumerera på våra nyhetsbrev
Du behöver tillåta cookies (kakor) i kategorin ”Funktionella kakor” för att kunna anmäla dig till vårt nyhetsbrev. Tillåt dessa cookies