3. [2015-08-18] Ökat samarbete med Kina – vägen framåt för hållbar utveckling
Nyhet | 2015-08-18

Ökat samarbete med Kina – vägen framåt för hållbar utveckling

Kinas snabba tillväxt saknar motstycke i mänsklighetens historia. Men 30 år med kraftig tillväxt har fått svåra konsekvenser för Kinas miljö. Vad kan vi från svenskt håll bidra med för lösningar genom ett tätare samarbete med Kina?

Den 16-17 september anordnar den kinesiska ambassaden i Sverige tillsammans med nätverket Sweden-China Trade Council, Sweden-China Greentech Alliance, IVL Svenska Miljöinstitutet och Nordic Sustainable Development Association, en konferens om gröna samarbeten och nya affärsmöjligheter mellan Kina och Sverige.

Vid konferensen medverkar bland andra Stockholms finansborgarråd Karin Wanngård (S) och Kinas ambassadör i Sverige, Chen Yuming, samt ett flertal representanter från företag och organisationer. Ett sextiotal beslutsfattare och tjänstemän från Kina kommer att vara på plats för att möta svenska företag och entreprenörer inom miljöteknik och hållbar utveckling.

Var med och diskutera hållbar utveckling och gröna lösningar. Vad kan Kina lära av Sverige och vad kan det svenska samhället lära av de kinesiska erfarenheterna från de senaste årens tillväxt?

Tre av konferensens fokusområden är:

• Smarta lösningar för hållbar stadsutveckling och gröna byggnader
  • Vattenrening, avfall och bioenergi
  • Luftföroreningar och transporter

Konferensen fokuserar på utmaningar och möjligheter för båda länderna och innefattar både föreläsningar, workshop samt studiebesök till bland annat Hammarby sjöstad och Norra Djurgårdsstaden.

För mer information kontakta:
Lidia Partheni, lidia.partheni@ivl.se, tel. 010-788 66 74