3. [2013-12-19] IVL hjälper miljöteknikföretag att delta i EU-projekt
Nyhet | 2013-12-19

IVL hjälper miljöteknikföretag att delta i EU-projekt

EU erbjuder en rad olika möjligheter till finansieringsstöd för mindre företag. Men att hitta rätt bland alla EU-program är svårt. IVL Svenska Miljöinstitutet har nu fått stöd av Tillväxtverket för att hjälpa små- och medelstora företag med ansökningsprocessen, att hitta partners och öka möjligheten att få bidrag.

Bland EU-programmen finns LIFE+, Eureka, Eurostars, och EU:s nya ramprogram för forskning och innovation Horizon 2020. Fördelarna med att delta i ett EU-program är, förutom ekonomiskt stöd, en kvalitetsstämpel, en bredare marknad och ett större nätverk av nya samarbetspartners. Med stöd av Tillväxtverket ska IVL Svenska Miljöinstitutet hjälpa miljöteknikföretag att hitta rätt bland EU-bidragen. EU-programmen kan innebära att företagen exempelvis får hjälp att utveckla eller marknadsintroducera sina nya produkter, tekniker och tjänster inom miljöområdet. För mer information kontakta: Uwe Fortkamp, uwe.fortkamp@ivl.se  eller Magnus Klingspor, magnus.klingspor@ivl.se