3. [2008-12-22] Minskad mjölspridning i bagerier förbättrar bagares hälsa
Nyhet | 2008-12-22

Minskad mjölspridning i bagerier förbättrar bagares hälsa

IVL har i samarbete med Livsmedelsföretagen och Livsmedelsarbetareförbundet kartlagt källor till mjölspridning i bagerier och identifierat effektiva åtgärder för att minska mjölspridningen i små-, leverans- och industribagerier.

Det går att med enkla medel minska mjölspridningen i bagerier. Då minskar dammhalten och risken för bagare att drabbas av mjöldammsallergi. Efter att åtgärder vidtagits i bageriet kan en del bagare med allergi arbeta kvar. En minskad mjölspridning minskar också risken för insekter och skadedjur i bageriet.   De åtgärder som är identifierade är sammanställda i ett material som går att ladda hem gratis från Prevent. Där finns information om åtgärder för respektive bageristorlek, information om hälsorisker vid mjöldamm, information om ventilation i bagerier samt pdf-presentationer som kan användas som utbildningsmaterial.   Bakgrunden till arbetet är att mjöldammsallergier är en av de vanligaste yrkesallergierna. Besvären börjar ofta med snuva, rinnande ögon eller eksem. Detta kan förvärras och i värsta fall kan bagaren få en allergi med till exempel kronisk hosta eller astma. Många bagare kan inte arbeta kvar i ett bageri efter att de blivit allergiska mot mjöldamm.   Resultatet från kartläggningsarbetet finns att läsa i IVL:s rapport B1697.   Hela arbetet med kartläggning, identifiering av åtgärder och framtagning av material är finansierat av AFA Försäkring. För mer information, vänligen kontakta Ann-Beth Antonsson: ann-beth.antonsson@ivl.se