Nyhet 2008-02-27

Naturskyddsföreningen in i Klimatkampen

Gymnasietävlingen Klimatkampen som är inne på sitt andra år får nu förstärkning genom att Naturskyddsföreningen går in som samarbetspartner och medarrangör till tävlingen, vid sidan av IVL. Redan tidigare finns E.ON med som sponsor och huvudpartner samt Stiftelsen Futura.

- Naturskyddsföreningen känns som en naturlig partner för oss när det gäller att ta Klimatkampen till nya höjder. Vi är glada över att Naturskyddsföreningen med sin stora medlemsorganisation vill bidra till att sprida tävlingen till ännu fler kommuner och skolor runt om i landet, säger Åke Iverfeldt, vice VD på IVL.

 - Det känns mycket positivt att Naturskyddsföreningen, med vår lokala närvaro i hela landet, kan vara med och förstärka klimatkampen på våra gymnasieskolor. Det är oerhört angeläget att visa gymnasisterna vilka goda möjligheter vi har att dramatiskt minska utsläppen av växthusgaser i kontrast till alla negativa nyheter i media, säger Svante Axelsson, generalsekreterare Naturskyddsföreningen.

 Den riksomfattande gymnasietävlingen Klimatkampen, som genomfördes för första gången förra läsåret, fick ett mycket stort gensvar ute i skolorna. Flera tusen elever från 130 skolor i 80 kommuner deltog då i tävlingen och de levererade en rad mycket kreativa bidrag. Vinnarna, som fick ta emot priset ur miljöminister Andreas Carlgrens hand i maj i år, hade bland annat gjort manus till kokboken KliMat, den designade vattenflaskan ICE3 och ett projekt med förslag vad Mölndals kommun kan åstadkomma för att minska klimatförändringen.

Tanken med tävlingen, som är ett initiativ från IVL, är att dagens unga ska öka sin kunskap och handlingskraft inför pågående klimatförändringar, och lämna skolan med insikten att de kan göra skillnad. Uppgiften är att ge förslag till hur klimatförändringarna ska kunna motverkas i elevernas egen vardag, i den egna kommunen eller i det lokala näringslivet.

För mer information kontakta: Kerstin Kristoferson, IVL, kerstin.kristoferson@ivl.se